نگهداری مبل چرم

۱۰ روش نگهداری مبل چرم را بدانید

⏱️ خواندن این مطلب ۹ دقیقه زمان میبرد

مبلمان چرم امروزه طرفداران زیادی را اطراف خود جمع کرده است . از دلایل آن می توان به راحتی و نرمی مبل چرم ، تمیز کردن آسان مبل چرم، زیبایی و قابلیت استفاده آن با هر نوع سبک دکوراسیون ، اشاره داشت. در مقاله های قبلی به طور کامل با انواع رویه کوبی مبل از جمله رویه کوبی مبل چرم تا حدودی آشنا شدیم و متوجه شدیم که با کمترین آسیب و یا حتی دلزدگی از طرح و رنگ مبل ، لازم نیست به فکر خرید مبل تازه و نو باشیم ! و با روشهایی آسان و ابتدایی هم می توانیم به راحتی لکه های ایجاد شده روی مبل را پاک کنیم ( در مقاله های قبل به انواع روش های پاک کردن لکه مبل اشاره داشتیم)
در این مقاله سعی داریم روش های نگهداری مبل چرم بپردازیم . ۱۰ روشی که نگهداری مبل چرمی را برای شما بسیار آسان خواهد کرد.

چیزهایی که باید از مبل چرم بدانیم:

بهتر است قبل از اینکه با نگهداری مبل چرم آشنا شویم ، با چند و چون طراحی و جنس انواع چرم به کار رفته در این نوع مبلمان آشنا شویم . به این ترتیب طرز نگهداری مبل چرمی با توجه به شناخت خصوصیات آن راحت تر خواهد شد.
مهمترین ویژگی مبل چرم ، جنس وکیفیت نوع چرم به کار رفته در آنها می باشد. هر چه در چرم استفاده شده بافت و گره های محکمتری وجود داشته باشد کیفیت بالاتری را دارا است. روش شناخت بافت چرم هم، لمس آن است . هرچه چرم ، نرم تر و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد کیفیت بالاتر و هرچه زبر و خشک تر باشد ، یعنی درجه کیفی پایین تری دارد.
از طرفی هر چه روکش چرم مبل ، کیفیت پایینی داشته باشد درکمترین زمان ممکن ، پوسته پوسته شده ، ترک خورده و یا حالت ترکیدن پیدا می کند.

انواع چرم مبل

در مبلمان چرم معمولا انواعی از چرم ها ممکن است استفاده شوند که از جمله می توان به طور مختصر به موارد زیر اشاره داشت :

چرم مصنوعی :

این چرم ها هم راه تولید آسان تری دارند و هم قیمت کمتری نسبت به انواع دیگر چرم دارند . از انواع مواد پلیمری ساخته می شود و دوام زیادی ندارند.

چرم ترکیبی :

از نامش هم پیداست که ترکیب چرم واقعی و فیبرهای مصنوعی . (۱۷ درصد چرم واقعی دارد). البته مقاومت و سفتی بالایی داشته ، ضد آلرژی بوده و به نسبت ، قیمت مناسب و ارزانی خواهد داشت.

چرم بی کست :

استفاده از پوست گاو و پوشش پلی اورتان در این نوع چرم استفاده شده است. مقاومت خوبی دارد . جایگزین مناسبی برای چرم طبیعی است. البته با قیمت مناسب تر و روش پاکسازی آسانتری هم دارد.

چرم اسپلیت :

چرمی که دانه ها و برجستگی های خود را با فرسایش و سایش از طریق دستگاههای مخصوص از دست داده باشد. نرمی و انعطاف خوبی دارد . البته به دلیل نازکی مقاومت کمتری هم از خود نشان می دهد . قیمت گرانی نیز دارد.

چرم تاپ گرین یا دانه برجسته :

چرم های واقعی یا همان طبیعی حیوانی که با برجستگی های رویه خود را حفظ کرده باشند . البته برای استفاده در مبل ، به دلیل افزایش زیبایی ظاهری ، آنها را پرداخت می کنند. گرانقیمت بوده و از کیفیت و عمر بالایی نیز برخوردار است.

چرم نوبوک :

چرم گاوی با دانه های درشت که با اضافه شدن مقادیری مواد صنعتی به آن ، در برابر آسیب ها مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد.

چرم خالص :

همانطور که از نامش پیداست چرم واقعی حیوانی بدون کوچکترین تغییرات و فقط بعد از گذراندن مرحله ضدعفونی ، مورد استفاده قرار می گیرد. کیفیت ، ماندگاری و عمر بالا ، نرمی و راحتی و البته قیمت بالا ، در این نوع چرم حرف اول را می زند.

نگهداری مبل چرمی

روش نگهداری از مبل چرم :

حالا که تا حدودی با انواع رویه های چرمی به کار رفته در مبلمان چرمی آشنا شدیم ، بهتر است با نکات مهم در نگهداری مبل چرم هم آشنا شویم.

۱۰ ترفند مهمی که بهتر است همه صاحبان مبل چرمدر خصوص نگهداری مبل چرم بدانند :

۱) برای نگهداری مبل چرم ، اولین قدم گردگیری و غبار روبی مرتب می باشد . ممکن است گرد و خاک محیط به اندازه ایی که روی مبل پارچه ایی خود را نشان میدهد ، در رابطه با مبل چرمی ، چندان به نظر نیاید ولی بهتر است بدانید که همین غبار و ذرات ریز و ندیدنی ، در بین بافت و نسوج رویه چرم مبل نفوذ کرده و به مرور زمان باعث آسیب به آن خواهد شد . این کار را با دستمال های نخی و یا میکروفایبر هم می توانید به آسانی انجام دهید.
حتما درزهای داخلی و گوشه های مبل را که قابل دسترسی نیست ، با گوشه گیر جاروبرقی و یا تجهیزات دیگر آن ، تمیز و گردگیری کنید.

۲) یک روش نگهداری از مبل چرم و البته مؤثرترین آن ، پاک کردن بلافاصله لکه و یا هرنوع کثیفی از روی مبل می باشد . این کار را به زمان بعد موکول نکنید که نه تنها آلودگی در بافت چرم ، ماندگار خواهد شد چه بسا برای پاک کردن نیاز به مواد شوینده بیشتر و قوی تر پیدا کنید که این امر باعث صدمه به مبل خواهد شد.
می توانید با یک اسفنج و پارچه خشک بلافاصله لکه را زدوده و اگر رطوبتی وجود دارد ، به مدت ۵ دقیقه روی رطوبت قرار دهید . پارچه را روی مبل نکشید.

۳) یکی از اصول نگهداری مبل چرم ، قرار گرفتن مبل به دور از تابش مستقیم خورشید و یا حرارت بخاری و شومینه می باشد . گرما و حرارت دشمنان مواد چرمی اند.

۴) برای نگهداری مبل چرم می توانید با راهنمایی مرکزخرید مبل چرمی یا بروشور کارخانه سازنده آن ، هر ۶ ماه با کمک اسپری های مخصوص و یا مواد نرم کننده ، تمام روکش مبل را جلا دهید. به این ترتیب هم رنگ و روی مبل شما ، درخشان تر و براق تر خواهد شد و هم اینکه به دلیل خواص چرم ها ، به مرور زمان از ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن آنها میتوان جلوگیری کرد.

۵) یادتان باشد که رطوبت و (خیسی) دشمن مبل چرم است . نگهداری مبل چرم و تمیز کردن آنها را فقط از طریق مواد شوینده مخصوص چرم انجام دهید . استفاده از هرگونه محلول های ضد چربی چند منظوره ، سفیدکننده ها ، شوینده های عادی و غیره فقط به مبلمان چرم شما آسیب می زنند.

معمولا محلول هایی مانند آب و آبلیمو و یا جوش شیرین در حجم مشخص ، خاصیت پاک کنندگی بهتری خواهند داشت.

روش های نگهداری از مبل چرم

۶) اگر کودک خردسال و یا حیوان خانگی در منزل دارید حتما مراقب باشید . اجسام نوک تیز باعث سوراخ شدن و در نتیجه پارگی چرم خواهد شد.

۷) از آب وصابون برای تمیز کردن مبل چرم استفاده نکنید . خاصیت قلیایی صابون ها به مرور باعث آسیب های جدی و بوجود آمدن ترک بر روی مبل خواهد شد.

۸) برای براق کردن مبل چرم از واکس چرم که در بازار موجود می باشد ، بهتر است استفاده کنید.

۹) نگهداری مبل چرم کار چندان پیچیده و دشواری نیست . فقط کافی است به هر گونه لکه و آسیب حتی کوچک ، توجه نشان داده و در اسرع وقت ، در پی مرتفع کردن آن باشید.

۱۰) در صورت وجود آسیب و یا کثیف شدن مبل چرم در حد وسیع ، بهتر است کار را به متخصصان این کار بسپارید و از هرگونه ، دستکاری جدا خودداری کنید . در اکثر مواقع تلاش های شما نه تنها اثر مثبتی نخواهد داشت که بر عکس ، میزان آسیب و کثیفی را بیشتر کرده و به لایه های عمیق تر برده یا رویه چرم را از بین خواهد برد.
برای آشنایی بیشتر با از بین بردن انواع لکه ها می توانید به مقاله های پیشین ما در سایت خانه شیک سری بزنید تا بتوانید از طریق راههای ساده و ابتدایی با کمترین هزینه و البته صدمه ، مبلمان خود را مثل روز اول کنید.
همان طور که در ۱۰روش بالا هم گفته شد ، ساده ترین راه برای نگهداری مبل چرم ، گردگیری روزانه ، محافظت در برابر نور ، گرما ، وسایل نوک تیز و آب ، و همچنین استفاده از مواد مخصوص چرم برای جلوگیری از ترک خوردن آنها است.
با همین روش های پیشگیرانه و ساده به راحتی می توانید از مبل چرم خود سالهای طولانی استفاده کنید و از راحتی و نرمی آن ، نهایت لذت را ببرید.

حال نظر شما درباره نگهداری مبل چرم چیست؟ آیا روش بهتری برای نگهداری مبل چرم میشناسید؟ نظرات خود را کامنت کنید 💬👇

به این مقاله چند ستاره می‌دین؟
[ ۰ رای - مجموع امتیاز: ۰ ]
نوشتهٔ پیشین
راهنمای جامع انتخاب بهترین چوب مبل + ویدئو بررسی
نوشتهٔ بعدی
شرکت مطمئن برای تعمیرات مبل

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

WeCreativez WhatsApp Support
لطفا سوالات خود را درباره تعمیر مبل از ما بپرسید؟
من در واتساپ آنلاین هستم👋