فوم سرد یا گرم

فوم سرد یا گرم برای مبل؟ رازی که در انتخاب فوم مبل به شما نمی گویند!

⏱️ خواندن این مطلب ۱۰ دقیقه زمان میبرد

فوم مبل چیست؟ انتخاب فوم سرد یا گرم؟

مبلمان منزل امروزه از اسباب مهم و اصلی برای اکثر منازل محسوب می شود که باید در هنگام خرید آن نهایت دقت را به عمل آورد. فاکتورهای مهمی در انتخاب یک دست مبل مناسب دخیل هستند. علاوه بر ظاهر و زیبایی کار، باید به کیفیت و متریال مورد استفاده در آنها هم دقت ویژه داشت. زیرا مبلمان به طور مکرر مورد استفاده اعضای خانواده قرار می گیرد و در صورت عدم کیفیت بالا ، طی مدت زمان کوتاهی قابلیت استفاده خود را از دست داده و خانواده را متحمل هزینه های تعمیر و یا خرید مجدد خواهد کرد.

یکی از مهمترین بخش های داخلی همه مبل ها ، فوم مبل می باشد. فوم ها که به صورت فوم سرد یا گرم، در بازار شناخته می شوند، هر کدام ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی را دارا هستند که در صورت آشنایی با این خصوصیات، در انتخاب مبل مورد نظر هم می توانید آسوده تر و مطمئن تر اقدام کنید.

فوم ها به هر شکلی که باشند ( فوم سرد یا گرم) دارای تعاریف واحدی اند. اما تفاوت هایشان باعث تغییر کیفیت و نحوه استفاده از آنها شود.
فوم ها لایه هایی ابر مانند هستند که به طور صنعتی تولید می شوند و از جا به جایی مواد گازی شکل در مایعات و جامدات تولید می شوند و مورد استفاده در بخش های گوناگون قرار می گیرند. از زیر لمینت ها گرفته تا به عنوان ضربه گیر در مهد های کودک.

اما فوم مورد نظر ما مدلی از فوم است که در صنعت مبلمان سازی و یا تشک و خوشخواب استفاده می شود.

انواع فوم
عکس فوم سرد

انواع فوم:

فوم مبل در کف مبل ها و یا دسته ها استفاده می شوند و انواع مختلفی دارند. هر کدام با کیفیتی متفاوت از دیگری. شامل :

  • فوم سرد یا گرم
  • فوم ویژه
  • فوم لایکو و ویسکوز
  • فوم پلی اورتان ضد میکروب
  • فوم پلی استر
  • فوم عدسی
  • فوم نمدی
  • فوم پشمی
  • فوم پنبه ایی
  • فوم لایه ایی و چسبی
  • فوم فنری

که در این مقاله با برخی از مهمترین فوم ها آشنا خواهیم شد.

فوم سرد مبل
عکس فوم سرد برای مبل را در قسمت بالا مشاهده می کنید.

فوم سرد مبل چیست؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم فوم ها در اثر فعل و انفعالات ویژه ترکیبات شیمیایی در کوره ساخته می شود. فوم سرد در دمای کمتر و حرارتی غیر مستقیم ساخته می شود و همین امر باعث بهتر شکل گیری مولکولها ی فوم خواهد شد. به همین دلیل فوم های سرد خاصیت ارتجاعی بهتری دارند و بهتر از فوم های گرم هستند.

بنابراین در مبل هایی که از فوم سرد در آنها استفاده می شود، هم نرمی بیشتری احساس خواهید کرد و هم عمر طولانی تری هم خواهند داشت.
در مبلمان ها میتوان از فوم سرد یا اسفنج ۳۰ کیلویی هم استفاده کرد.

اسفنج 30 کیلویی
عکس فوم سرد و گرم

اسفنج ۳۰ کیلویی: اسفنج ها همان ابرهای معمولی اند که در قسمت های مختلف مبل قابلیت به کارگیری دارند. اسفنج ۳۰ کیلویی یا اسفنج یورتان ؛ معمولا در کف مبل استفاده شده و عدد ۳۰ به چگالی اسفنج بر می گردد. هر چه چگالی اسفنج بیشتر باشد ، عمر وکیفیت کف مبل بیشتر خواهد بود.
تفاوت فوم سرد و اسفنج: هم فوم سرد و هم اسفنج برای استفاده در کف مبل ها گزینه های خوبی هستند. اما معمولا به دلیل سفتی فوم سرد در سرویس های استیل و سلطنتی استفاده می شوند و اسفنج ها هم بخاطر نرمی بیشتر در مبلمان راحتی. البته با تراکم های بالا ۳۰ و ۳۵ کیلویی.

فوم گرم چیست؟

نحوه تولید فوم گرم تفاوتی با فوم سرد ندارد اما فوم گرم در حرارت بالا شکل می گیرد. بنابراین اصلا مناسب مبلمان نمی باشند و بعد از مدتی از بین می روند.

فوم گرم خیلی سفت است و به همین دلیل به مرور زمان خاصیت خود را از دست خواهد داد. در حقیقت خاصیت ارتجاعی اش از بین رفته و با نشستن بر روی مبل ، جا انداخته میشود.
عکس فوم گرم را در قسمت پایین می توانید مشاهده بفرمایید. به طور کلی قیمت فوم گرم از فوم سرد کمتر می باشد.

فوم سرد یا گرم؟

این سوال که آیا فوم سرد برای مبل خوب است یا فوم گرم، را با مطالعه مختصر مطالب بالا می توانید به راحتی تشخیص بدهید! مسلما فوم سرد برای ساخت مبلمان مناسب می باشد و نه فوم گرم!
البته در مقایسه بین فوم گرم و اسفنج، استفاده از فوم گرم ارجحیت دارد.

فوم ویژه :

این فوم ها بینابین فوم سرد وگرم هستند و برای مبلمان استیل به کار می روند.
فوم لایکو و ویسکوز:
فوم هایی با نرمی و راحتی بالا، البته معمولا برای تکیه گاه و دسته های مبلمان ها استفاده می شود چون به راحتی حالت فرو رفتگی پیدا میکنند. برای ساخت کوسن و بالشتک ها هم استفاده می شوند.

فوم پلی اورتان:

از فوم های اولیه برای مبلمان ها شناخته می شوند. معمولا چون خاصیت ارتجاعی متوسطی دارند، بهتر است بر روی مبل ها و یا تشک هایی به کار روند که زیاد استفاده نمی شوند. این فوم ها آب و رطوبت را می توانند سریع جذب کنند و خاصیت ضد میکروبی دارند.

فوم پلی استر:

از ترکیبات صنعتی پلی استر تولید می شوند و به مرور زمان فشرده می شوند . معمولا برای وسایل سبکتر و کم استفاده تر ، به کار میروند. این فوم ها هم خاصیت ضد آلرژی دارند.

فوم تخت یا عدسی:

این القاب به قالب فوم گفته می شود. بعضی فوم ها از هر دو طرف شکل تختی دارند و بعضی دیگر در یک سمت تخت و سمت دیگر حالت انحنا (عدسی) که برای مصارف خاص مبل به کار میروند.

فوم پنبه ایی:

تمام مواد به کار رفته در این نوع فوم؛ از پنبه می باشد که به شکل لایه ایی روی یکدیگر قرار می گیرند و دو وزن متفاوت دارند.

تشخیص فوم سرد از گرم

چگونه فوم سرد یا گرم را از یکدیگر تشخیص بدهیم؟

با وجود تعریفی که از فوم ها دادیم، به راحتی می توانید فوم سرد یا گرم را از هم تفکیک کنید. داشتن یا نداشتن خاصیت ارتجاعی یکی از اولین و مهمترین ویژگی های تشخیص فوم مبل می باشد.
یکی از راههای ساده تشخیص این است که اگر به فوم سرد با دست کمی فشار وارد کنیم، سریع به حالت اول بر می گردد اما اگر همین فشار به فوم گرم وارد شود با مقداری تاخیر به حالت اولیه خود بر می گردد.
به زبان ساده تر برای اینکه بفهمیم فوم مورد نظر، فوم سرد یا گرم است، کافی است انگشت خود را بر آن فشار دهیم، اگر گود نشد فوم سرد، و اگر فوم سوراخ یا گود شده و با تاخیر به حالت اول برگشت، فوم گرم خواهد بود.

هزینه تعویض فوم مبل:

در شرکت خانه شیک در کنار تمامی خدمات ذکر شده ، تعویض فوم مبل هم صورت می گیرد. هزینه این تعویض به نوع فوم مورد استفاده و دستمزد متخصص و مقدار فوم مصرفی این عملیات، بستگی دارد.

به طور کل اگر مبلمان شما دچار مشکل در قسمت فوم نشیمن گاه و کفی شده است، برای تعویض آن، از کسانی که در این امر، علاو بر تجربه و تخصص، وجدان و انصاف کاری هم دارند، کمک بگیرید. چون به طور معمول روش های شناخت حقیقت از عدم حقیقت، مشکل است!!!

در قسمت بعد به برخی از سوالات و نگرانی های شما عزیزان در مورد نوع فوم ها، هزینه تعویض آنها، و قیمت فوم سرد برای مبلمان راحتی، پاسخ داده می شود.
نکات مهم کلی در مورد فوم ها ، فوم سرد یا گرم:
کیفیت فوم: هر چه کیفیت فوم بالاتر باشد، تراکم بالاتری نیز خواهد داشت و کمتر فشرده شده و عمر مبلمان شما را افزایش خواهد داد.
انعطاف پذیری فوم: هر چه فوم مبل منعطف تر باشد، عمر فوم و عمر مبل طولانی تر خواهد بود.
عدم احتراق سریع: اگر بر روی فوم علامت اختصاری FR درج شده باشد یعنی این فوم در برابر آتش مقاومت از خود نشان خواهد داد.
استحکام فوم: این شاخص بستگی به انتخاب شما در نرمی و سفتی مبلی دارد که قصد خریدش را دارید. هر چه نرمتر، عدد معرف استحکام فوم هم کمتر خواهد بود.

 

سخن آخر:

برای داشتن مبلمانی راحت و با کیفیت، علاوه بر جنبه های ظاهری باید تا حدودی هم با بخش های داخلی آنها هم آشنایی داشته باشید، تا خودتان به راحتی قدرت تشخیص کیفیت خوب را از کیفیت پایین به دست آورید. بدون توجه به بازار گرمی های مرسوم!

در این میان شناخت فوم سرد یا گرم، به عنوان مهمترین بخش داخلی یک مبل بسیار اهمیت خواهد داشت. تفاوت فوم سرد یا گرم در طول عمر و کیفیت این فوم ها است که فوم سرد در این بخش مقام اول را خواهد داشت.

البته استفاده از اسفنج ها نیز مرسوم است اما برای انتخاب آن هم باید به ویژگی اصلی آن یعنی چگالی و تراکم توجه کنید. اسفنج ۳۰ یا ۳۵ کیلویی بهترین نوع اسفنج ها از این نظر می باشند.
برای هرگونه تعویض فوم مبل، می توانید ازمشورت های خانه شیک بهره مند شده و در کمال آرامش و اطمینان با تعویض فوم فرسوده با فوم نو ، مبلمان خود را دوباره از نو تحویل بگیرید.
برای خانه شیک تفاوتی در چگونگی تعویض فوم مبل ها وجود ندارد. فوم سرد یا گرم، اسفنج، و هر نوع فوم دیگر را با نظر خود شما برای سرویس مبلمان تان تعویض خواهد کرد.

به این مقاله چند ستاره می‌دین؟
[ ۴۳ رای - مجموع امتیاز: ۴ ]
نوشتهٔ پیشین
اصول اولیه آشنایی با نحوه پاک کردن لکه مبل: چطور و از کجا باید شروع کرد؟
نوشتهٔ بعدی
راهنمای جامع انتخاب بهترین چوب مبل + ویدئو بررسی

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

۱۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام ممنون از سایت خوبتون سوالی داشتم اینکه چطور میشه تشخیص داد ک تعمیر کار واقعا فوم سرد استفاده کرده ؟علت فرورفتن بیش از حد نشیمن مبل در زمان نشستن میتونه دلیل بر وجود اسفنج یا مواد دیگه ای باشه؟

    پاسخ
    • تیم محتوای خانه شیک
      مهر ۸, ۱۳۹۹ ۰۷:۱۱

      خیلی ممنون از شما لطف دارین، برای اینکه تشخیص بدید فوم گرم استفاده شده یا فوم سرد : بعد از اینکه فوم رو فشار دادید و فرو رفتگی ایجاد شد اگر سریعا به جای قبلی خودش برگشت یعنی فوم سرده اما گرم با تاخیر به حالت قبلی خودش برگشت یعنی فوم گرم هستش، که اصطلاحا بهش حافظه فوم میگن

      پاسخ
  • سلام
    ببخشید من مبل سفارش دادم چگونه بفهمم از فوم سرد یا اسفنج استفاده شده اخه پول فوم سرد رو از ما گرفتن کف مبل ها هم زینی نیست که باز بشن همه به هم وصلن

    پاسخ
    • تیم محتوای خانه شیک
      آذر ۲۹, ۱۳۹۹ ۰۶:۴۲

      سلام قربان، برای تشخیص جنس فوم در مقاله کامل این موضوع توضیح داده شده است ولی برای خلاصه “یکی از راههای ساده تشخیص این است که اگر به فوم سرد با دست کمی فشار وارد کنیم، سریع به حالت اول بر می گردد اما اگر همین فشار به فوم گرم وارد شود با مقداری تاخیر به حالت اولیه خود بر می گردد.”

      پاسخ
  • سلام ممنون از اطلاع رسانی تون آیا فوم سرد هم مانند اسفنج چگالی های مختلف دارند ؟اگر بله کدام چگالی برای نشیمن مبل مناسبتر است ؟

    پاسخ
    • تیم محتوای خانه شیک
      بهمن ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۲

      سلام بله برای اطلاع از فوم مناسب مبلمان شما لطفا تماس بگیرید ۰۹۱۰۲۰۰۶۷۵۳

      پاسخ
    • سلام فوم سرد از جهت راحتی مناسبتر هست یا اسفنح ۳۰کیلویی . و چطور میشه فهمید اسفنج استفاده شده و یا فوم .البته عمر مبل هم برام اهمیت داره؟

      پاسخ
      • تیم محتوای خانه شیک
        بهمن ۱۲, ۱۴۰۱ ۲۱:۱۷

        بستگی به کیفیت کارها داره معمولا فوم سرد عمر طولانی تری داره و اسفنج راحتی بیشتری برای اطلاعت بیشتر لطفا تماس بگیرید. ۰۹۱۰۲۰۰۶۷۵۳

        پاسخ
        • سلام وقت بخیر من دیروز مبل خریدم فوم گرم است مثل سنگ ه آوردیم خونه وای خدا استرس گرفتم لطفاً راهنمایی کنید چکار کنم راه چاره ای هست

          پاسخ
  • سلام مبل راحتی از یافت آباد سفارش دادم عین سنگ چه جنسی به کار برده چیکار کنم دیشب تحویل گرفتم 😢

    پاسخ
    • تیم محتوای خانه شیک
      دی ۸, ۱۴۰۲ ۱۷:۰۰

      برای تعمیر لطفا تماس بگیرید راهنمایی ها انجام میشه ۰۹۱۰۲۰۰۶۷۵۳

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

WeCreativez WhatsApp Support
لطفا سوالات خود را درباره تعمیر مبل از ما بپرسید؟
من در واتساپ آنلاین هستم👋