⏱️ خواندن این مطلب ۸ دقیقه زمان میبرد

ضدعفونی مبل و اهمیت آن:

با توجه به گسترش ویروس کرونا در تمام نقاط دنیا و با توجه به تحقیقات و دانسته هایی که در رابطه با این موجود به دست آمده است، آنچه که مسلم است حفظ تمیزی و بهداشت در تمام نقاط پر استفاده چه در منزل و چه در محل کار می باشد.

تنها با کمک این عامل است که می توانیم از نفوذ و گسترش ویروس جلوگیری کنیم. یکی از مناطق پراستفاده در خانه و محل کار، سرویس مبلمان شما می باشد. امروز می خواهیم به اهمیت و چگونگی ضدعفونی مبل پرداخته و نکات خوبی را در این رابطه با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

ضدعفونی خانه

چرا در این روزها باید بیشتر به تمیز کردن خانه اهمیت داد؟

تلاش برای تمیزی و بهداشت همیشه و در همه جای دنیا امری پسندیده و نیکوست. همه ما می دانیم که بدون رعایت نکات بهداشتی، نمی توانیم زندگی سالمی برای خود و اعضای خانه بخصوص بچه ها ایجاد کنیم. با شیوع ویروس کرونا، این مسئله بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرد.

اینکه در بسیاری از نقاط منزل، بدون آنکه متوجه شویم و یا حتی ۱ درصد احتمال آلوده شدن بدهیم، ممکن است موجودات ذره بینی به راحتی در حال تکثیر و آلوده کردن محیط ما باشند.
با توجه به اینکه آگاهی و اطلاعات کافی در ارتباط با کرونا، هنوز به مرحله کافی نرسیده است، باید به تمیزی و نظافت منزل اهمیت دو برابری بدهیم. ضدعفونی مبلمان، یکی از مهمترین مواردی است که باید درنظر داشته باشیم.

 

با توجه به اینکه میزان نشست و برخاست بر روی سرویس مبلمان زیاد بوده و از طرفی ممکن است لباس افراد و یا حتی اعضای بدن مانند دستها آلوده باشند، این وسایل می توانند خیلی سریع و راحت آلوده شوند.
ضدعفونی مبل، را نه تنها در شرایط نزدیک شدن روزهای پایانی سال و خانه تکانی ها و یا وجود ویروس کرونا، بلکه باید در اکثر مواقع سال حتما جدی بگیرید.

ضدعفونی مبلمان خانه

تفاوت بین تمیز کردن و ضدعفونی کردن در چیست؟

ممکن است در حال حاضر خیلی از شما در پاسخ به این سوال بگویید که ما به تمیز کردن وسایل خیلی اهمیت می دهیم و مدام در حال تمیز کردن وسیله های مختلف منزل هستیم و به این ترتیب ضدعفونی شدن وسایل هم خود به خود صورت می گیرد!
اما باید به شما بگوییم که این دو مثلا ضدعفونی مبل و تمیز کردن مبل (بحث امروز ما به طور ویژه) با هم متفاوتند.

با توجه به تعاریفی که مراکز بهداشتی ارائه کرده اند باید بگوییم منظور از تمیز کردن یعنی پاکسازی میکروبها، گردوخاک، و ذرات و ناخالصی ها از روی سطوح مختلف مثل مبل( یا از بین بردن لکه ها و سیاهی و چرک)
اما در ضدعفونی کردن سطوح حتما باید از مواد شیمیایی میکروب زدا استفاده شود. عملیات ضدعفونی کردن، مبل را تمیز و سفید نمیکند اما حجم میکروب و ویروس را به طرز چشمگیری کاهش داده و از انتشار آن جلوگیری می کند. ( به عبارتی میکروب و ویروس را می کشد)

اگر ما تفاوت این دو را بدانیم، با توجه به اهمیتی که سطوح دارند، روش تمیز کردن یا ضدعفونی کردن را انتخاب می کنیم. مثلا در نقاطی که بیشتر با اعضای بدن ارتباط مستقیم دارد، بهتر است از ضدعفونی کردن استفاده کنیم و در بقیه نقاط که این تماس کمتر است، از تمیز کردن!
به این ترتیب خواهید دید که ضدعفونی خانه، در تمام مناطق ضروری و واجب نیست. مثل سرامیک های کف اتاق ها.

تمیز کردن مبل

چطور مبل را ضدعفونی کنیم؟

قبلا اشاره کردیم که ضدعفونی مبل در این دوران کرونا، واجب و ضروریست. مخصوصا اگر بیمار کرونایی هم در خانه داشته اید.
تمیز کردن و ضدعفونی کردن مبلمان، در دو قسمت باید اتفاق بیفتد:

تمیز کردن قسمت پارچه ای مبل:

شما باید هفته ای ۱ الی ۲ بار تمام درز و شکاف های بین قسمت های مختلف پارچه ای مبل را جاروبرقی بکشید تا ذرات ریز و گرد و غباری که درون درزها جا خوش کرده اند؛ پاکسازی شوند. اگر رطوبت در منطقه شما زیاد باشد و یا حتی به دلیل مثلا ریختن آب بر روی مبل، مدتی رطوبت بر روی مبل بیشتر شود، خیلی راحت این میکروبها می توانند رشد و نمو کنند.

قسمت هایی مثل کوسن ها و یا پشتی مبل که قابلیت جداشدن دارند، را می توانید بشویید. ضدعفونی پارچه مبل را هم می توانید با کمک آب و صابون مایع و یا تمیزکننده های مخصوص بر پایه آب و یا ضدعفونی کننده مبلمان، و یک اسفنج انجام دهید(چند دقیقه اجازه دهید پاک کننده بر روی مبل باقی بماند تا اثر خود را بگذارد) و سپس با پارچه ای خشک رطوبت آن را بگیرید.

تمیز کردن قسمت چوبی مبل:

قسمت های چوبی مبل را با آب و مواد شوینده نمی توانیم به شکل مستقیم پاکسازی کنیم زیرا ممکن است به چوب آسیب برسد. می توانید برای ضدعفونی کردن این قسمت ها از پنبه و محلول الکل ۶۰% کمک بگیرید. بگذارید این محلول در مجاورت هوا خشک شود و به این ترتیب میکروبهای آن از بین برود.

ضدعفونی پارچه مبل

۱۰ روش ضدعفونی کامل خانه در برابر ویروس کووید ۱۹

برای مبارزه با ورود ویروس کرونا به مناطق مختلف منزل، نباید از تمیز و استریل کردن خانه غافل شوید. البته نیازی نیست که دائما در حال شستشوی همه قسمتها باشید کافیست قسمت هایی که ریسک نشستن ویروس بر آنها بیشتر است را تمیز کنید.
برای از بین بردن ویروس کرونا در خانه و ضدعفونی کردن خانه می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • مناطقی از خانه که در بدو ورود ممکن است اجناس خریداری شده و یا هرچیزی دیگری که از بیرون آورده‌اید، را در آنجا قرار دهید، با محلول های ضدعفونی کننده آماده و یا اسپری آب و الکل ضدعفونی نمایید. دستگیره ورودی در و حتی کلید و پریز برق هم شامل این سطوح می شود.
  • ضدعفونی و تمیز کردن مداوم حمام و دستشویی به دلیل رطوبت و وجود باکتری ها حتی در حالت عادی (شیرآلات، در و دستگیره و دیوارها)
  • پیچ های تنظیم رادیاتورها و هر گونه وسیله سرمایشی و گرمایشی
  • تمام دستگیره در اتاق ها و کلید و پریزهای داخل اتاق ها
  • در یخچال و سطوح بیرونی و داخلی آن
  • کنترل تلویزیون و حتی گوشی تلفن
  • سطح میزها و صندلی ها و همچنین ضدعفونی مبل
  • تمام درزهای بین تخت و تشک، شستن زود به زود ملافه ها و روبالشتی ها
  • دستگیره پنجره ها و همچنین ضدعفونی کردن سطل زباله با دستکش و مواد شوینده
  • تمیز کردن پارکت و سرامیک و استفاده از شامپو فرش برای تمیز کردن فرشها
با مهمان ناخوانده چیکار کنیم؟

اگر بدون هماهنگی قبلی، و بدون اینکه شما آمادگی داشته باشید، کسی یا کسانی خود را به خانه شما دعوت می کنند! و از طرفی نمی توانید مستقیما به آنها بگویید که نمی توانید پذیرای آنها باشید می توانید با چند روش خیلی ساده به شکلی غیر مستقیم به آنها این مسئله را بفهمانید.

مثلا خیلی میزبان خوبی نباشید، خیلی به فکر پذیرایی کردن بدون نقص نباشید (بویژه در وعده های غذایی)، خستگی خود را نشان دهید، در انجام بعضی کارهای خانه آنها را هم شریک کنید، به امورات شخصی خودتان بپردازید و گاهی آنها را تنها بگذارید، و… به هر حال اگر آغوش خیلی بازی برای پذیرایی از خود نشان ندهید به طور حتم کمتر کسی رغبت می کند که بدون هماهنگی و برای مدت طولانی بخواهد در خانه شما مهمان ناخوانده شود.

به این مقاله چند ستاره می‌دین؟
[ ۲ رای - مجموع امتیاز: ۳ ]
نوشتهٔ پیشین
تعمیرات مبل اکباتان
نوشتهٔ بعدی
تعمیرات مبل صادقیه

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

WeCreativez WhatsApp Support
لطفا سوالات خود را درباره تعمیر مبل از ما بپرسید؟
من در واتساپ آنلاین هستم👋